Mina två månader med min #LifeBike Elcykel!

För snart två månader sedan så tipsade min fru mig om en test på #smartson från #Elcykelvaruhuset. En Elcykel test.
Jag har länge pratar om att jag vill skaffa en elcykel, men det blev inte av. Har kollat på olika typer av cyklar, men de var antingen för dyra eller för dåliga.

Unboxing Done! #lifebike #elcykelvaruhuset #smartson

A post shared by Paul Peelen (@ppeelen) on

Problemet för mig är att jag måste tänka på hälsan, precis som många andra kan jag tänka mig. Jag har en Racer men den är oftast farligt i innerstadstrafik, dessutom är det riktigt jobbigt att behöva duscha när man kommer fram till jobbet.
Brittiska cykling rådgivare Chris Boardman säger det bäst i denna video (https://www.youtube.com/watch?v=DDLb6biq39A) “Det har varit ett par dagar nu att jag har cyklat igenom Utrecht och jag har sett tiotusentals om inte hundratusentals cyklar, men jag har inte sett en enda cyklist; Jag har sett normala människor i normala kläder göra normala saker… kläd för målet, inte resan.”, och det är precis så jag känner när jag använder min Elcykel. Jag behöver vara klädd för destinationen, inte för resan.

Jag köpte en C-Pact från Likebike, genom Smartson och måste ha varit den första personen som fick hem sin cykel. Så fort jag fick aviseringen så hoppade jag i bilen och åkte jag ut till Postlagret i Fruängen för att hämta den. Jag kunde inte vänta tills att Posten skulle lämna cykeln hem till mig. Samma kväll satte jag ihop den och tog första provturen, utan batteri. Riktigt nöjd. Min fru tyckte jag såg ut som ett barn på julafton.

Dagen efter, fredag 28 April, var första turen fram och tillbaka till jobbet. Jag var verkligen positiv överraskad om hur bra elmotorn är och hur lätt det är att ta sig fram. Det är verkligen så att alla backar blir plana så att säga. Det var lätt att ta sig upp för backen och det var återigen kul att cykla. Resan till jobbet var plötsligt inte längre en svettig, kvav, blöt och tävlings-resa.. utan den var bekväm. Många på jobbet var också riktigt intresserade och tog sig en tur på cykeln.

Förra sommaren mätte jag min restid med racern och fick en snitt-tid på 19 minuter, hemifrån till jobbet, 9.5km. Första resan med min elcykel tog strax under 24 minuter.. men, jag slapp duscha. Jag var varm i kroppen givetvis, men pigg och kunde sätta igång direkt. Sedan dess cyklade jag varje dag. Oftast behövde jag åka och lämna barnen till skolan på morgonen, då vek jag ihop cykeln och la in den i bakluckan i bilen. Efter att jag lämnade barnen så lämnade jag bilen på infartsparkeringen i Nacka och cyklade till jobbet. Frun hämtade bilen efter sitt jobb och hämtade sedan barnen, sjukt smidigt.
På eftermiddagen så cyklade jag hela vägen hem för att sedan ladda cykeln och börja om med samma resa dagen efter.

Sedan kom 8 maj, en riktigt dåligt-väder dag. Det stört regnade och snöade och jag kom dyblöt och kallt fram på jobbet. Aja, som man säger, det finns inga dåliga väder… bara dåliga kläder. På eftermiddagen var jag fortfarande fuktigt och bestämde mig då för att inte cykla hem utan istället testa “cykelnssmidigheten” i kommunal trafiken. Jag vek ihop cykeln och tog bussen hem. Inga problem.

Regnar det för mycket? Vik ihop cykeln och ta med den i bussen. #lifebike #elcykelvaruhuset #smartson #sl

A post shared by Paul Peelen (@ppeelen) on

Nu efter två månader har jag givetvis även hittat några brister på just min elcykeln. Något jag stör mig otroligt mycket på är att min högra handtag på styret inte håller sig på plats och snurrar långsamt rund. Jätte jobbigt.

En annan sak som jag stör mig mycket på är att låset på batteriet sitter på fel sida. När man viker ihop cykeln så hamnar framdäcket precis framför låset, vilket gör det svårt att ta bort batteriet när man har cykeln t.ex. bak i bilen.

En till sak som jag stör mig jätte mycket på är att däcken går ihop när man vikit ihop cykeln. När man går in i ett shopping centrum, eller om man vill ta med cykeln i bussen, så viker man ihop cykeln och viker ner styret. Eftersom cykeln väger en del så vill man inte bära den, så man puttar den framåt med hjälp av sadeln. Problemet är då att sidan av cykelns bakdel trycker på frambromsen, vilket gör att framdäcket viker in sig mot bakdäcket och sedan går ihop med bakdäcket. Detta gör att det är jobbigt att putta fram cykeln. Det hade varit kanon med en liten plast “separeraren” som man sätter emellan bakhjulet och framhjulet. Kanske något man kan skriva ut med 3D skrivare, men något måste göras åt det i alla fall.
Jag har också märkt att gångjärnet på cykeln lätt får en smäll utav styret om man inte är försiktigt, vilket har medfört att det har blivit små skador just där på cykeln.

När det gället motorn och batteri så tycket jag att det fungerar bra. Stundtals så kommer det andra el-cyklister förbi som kör betydligt snabbare än vad jag gör, men det har troligen också en starkare motor. Man får komma ihåg att cykeln har en 250w motor, inte 1000w, och den är inte till för att köra hem dig, utan den skall hjälpa dig köra hem. Däremot så kan jag tycka att jag hade gärna haft lite fler växlar. När man kör på 7:ans växel så känns det ibland att man trampar ihjäl sig, särskild i nedför backen.
Räckvidden på cykeln skulle jag gissa, i mitt fall, är på cirka 4 mil. Jag klarar mig oftast precis med att använda cykeln i två dagar utan att ladda. Då kör jag cirka 4 mil totalt.

#lifebike #smartson #elcykelvaruhuset

A post shared by Paul Peelen (@ppeelen) on

Så nu efter två månader, ångrar jag mitt köp? Absolut inte. Det är det bästa jag har köpt. Idag cyklar jag fortfarande varje dag till jobbet. Cykeln är än så länge årets bästa köp och det kommer nog bli svårt att toppa. Jag har blivit stannat ett flertal gånger utav andra cyklister eller fotgängare som undrade vad det var för cykeln och, framförallt, vad den kostade. Har till och med fått dessa frågor av andra cyklister medan man cyklar. Jag märker att det finns ett stort intresse bland människorna för elcyklar, men få som vet så mycket om det. Vissa tycker att en elcykel är “Fusk”, men jag tror de tycker det främst när man cyklar förbi de upp för backen. För mig är det allt utom fusk. Min elcykel gör att jag gör på mig varje dag, att jag spar tid samt att får en bättre hälsa och bidrar till ett bättre miljö. Om det är fusk, då fuskar jag gärna.

Jag hoppas att min recension hjälper andra att fatta ett beslut om huruvida att skaffa en elcykel eller inte. Är man fortfarande osäker så får du väl komma och testa min elcykeln någon dag. Det är bara att du hör av dig! #CyklaMera!